subject: 5 Tips om je Website Bovenaan in Google te krijgen [print this page] 5 Tips om je Website Bovenaan in Google te krijgen
1. Meld je website aan bij de zoekmachine waarin je bovenaan wilt komen te staan.
Op dit moment is Google nog steeds n van de meest gebruikte zoekmachines. Vergeet echter ook de andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo niet.
De volgende links kun je gebruiken voor het aanmelden bij zoekmachines:
Website aanmelden bij Google: www.google.nl/adurl
Website aanmelden bij Bing: www.bing.com/webmaster/SubmitSitePage.aspx
Website aanmelden bij Yahoo: siteexplorer.search.yahoo.com/submit
Zoekmachines verversen hun gegevens waardoor het kan gebeuren dat jouw website niet meer gevonden wordt in een zoekmachine. Door regelmatig je site op te zoeken in de verschillende zoekmachines zorg je ervoor dat deze niet zomaar "verdwijnt" waardoor je kostbare bezoekers misloopt.
2. Zorg voor een vermelding in op DMOZ.
Wat is DMOZ? DMOZ is de grootste index van alle websites. Het is ook een hele belangrijke site wanneer je je website in de zoekmachines wilt krijgen. Vele zoekmachines maken gebruik van de DMOZ index om hun eigen database op orde te houden.
Om je website in de DMOZ te krijgen moet je eerst op www.dmoz.nl de best passend categorie opzoeken.
Vervolgens kan je vanuit de passende categorie je website aanmelden bij de redacteur van deze categorie.
Omdat deze site met vrijwilligers werk kan heb wel even duren voordat je website wordt geregistreerd in deze index.
3 . Focus nooit op een enkel zoekwoord.
Verkoop je auto's? Optimaliseer je website dan niet voor alleen het zoekwoord auto. Wanneer iemand via een zoekmachine een auto zoekt zal hij/zij nooit alleen het woord auto gebruiken.
Je kunt je website sneller bovenaan in Google krijgen wanneer je je website optimaliseert voor twee tot drie zoekwoorden zoals bijvoorbeeld auto mercedes of auto opel. Wanneer je regionaal je auto's verkoopt zijn de zoektermen auto dokkum en auto kollum ook.
Google heeft een gratis zoekwoorden tool online waar je het zoekgedrag van de zoekmachine gebruikers kunt bekijken. Door hier eens een uurtje achter te gaan zitten krijg je een goed inzicht welke zoekwoorden wel en welke zoekwoorden niet worden gebruikt.
Je kunt de zoekwoorden tool vinden op https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal
4. Zorg voor een goede interne SEO structuur
Heel veel website's zijn wanneer je worden afgeleverd door het webdesign buro niet geschikt voor een goede positie in Google. Ondanks het feit dat elk webdesign buro weet wat het belang is van een goede positie binnen zoekmachines besteed slechts een handvol webdesigners echt aandacht aan het optimaliseren van de website tijdens de bouw.
Ook de meeste CMS website's zijn niet direct geschikt voor een goede positie in zoekmachines. Gelukkig zijn er vaak wel losse modules op de markt waarmee je zelf als webmaster je website kunt optimaliseren waardoor je je website snel hoger in Google kan krijgen.
Controleer eerst de HTML van je website en kijk of deze geschikt is voor het zo optimaal mogelijk aanbieden van de zoekwoorden waarop jij de website wilt laten vinden.
Er zijn hiervoor verschillende gratis tools. Zoek maar eens op "online seo test" en je vind een aantal goede SEO test tools op Nederlandse sites met een duidelijke uitleg over hoe je website scoort en hoe je een website verder kunt optimaliseren.
5. Last but zeker niet least, linkbuilding.
Linkbuilding is het verzamelen van externe links welke naar jouw website wijzen. Vroeger kon je volstaan met de registratie van je website bij pagina's van bijvoorbeeld startpagina.nl maar tegenwoordig moet een link "relevant" zijn.
Relevant houdt in dat de inhoud van de pagina van waaraf naar jouw website een link ontvangt ook iets over jouw website / product en/of dienst moet zeggen. Bijvoorbeeld, als je een autobedrijf hebt en je wilt je site hoger in Google krijgen dan is een link vanaf een automerksite veel belangrijker dan die link vanaf de site van de lokale voetbalvereniging.
Daarnaast moet je proberen de link zo te plaatsen dat deze de zoekwoorden waarop je de website wilt optimaliseren bevat.
Tot slot.
Het hoger in Google krijgen van de website is niet iets van je binnen 2 weken geregeld hebt. Heb geduld want bijvoorbeeld Google indexeert je website eens in de 2-5 weken. Daarnaast is het een continue proces want zoals we wellicht al gemerkt hebt zijn er meer mensen die op nummer 1 in Google willen staan met jouw zoekwoorden. Zoekmachineoptimalisatie is dan ook een kwestie van veel geduld en kennis van de werking vanzoekmachines.