subject: Belangrijke Vaardigheden Die Een Helpdeskmedewerker Moet Bezitten [print this page] De hoofdtaken van een helpdeskmedewerker zijn:het oplossen van hardware, software en netwerk problemen. Een van de belangrijkste eigenschappen van een goede helpdeskmedewerker is het aanpassingsvermogen. Hij of zij moet in staat zijn om op een fatsoenlijke manier te kunnen communiceren met de klant en goed overweg te kunnen met anderen in de werkomgeving. Een helpdeskmedewerker krijgt in zijn of haar omgeving veel te leren over de technologie die erbij komt kijken. Net als elk ander beroep zou een helpdeskmedewerker ook bepaalde vaardigheden moeten bezitten. Deze vaardigheden samen maakt men tot een goede servicedesk medewerker. Hieronder volgen een aantal belangrijke vaardigheden die worden verwacht van een helpdeskwerknemer:
Deskundigheid Een Helpdeskmedewerker moet een uitgebreide hoeveelheid aan kennis bezitten over de software, computers, printers, besturingssystemen en andere accessoires. Vervolgens moet de helpdeskmedewerker over informatie beschikken, van algemene problemen, waar klanten mee geconfronteerd kunnen worden. Oplossingen voor enkele bekende problemen, zoals virusinfecties, compatibiliteitsproblemen netwerk problemen en verloren bestanden moeten altijd bekend zijn voor een helpdeskmedewerker. De medewerker zou zich dan, ter voorbereiding, moeten verdiepen in problemen die niet vl voorkomen maar wel kunnen worden voorkomen. Hij of zij zou dan in staat moeten zijn om het probleem te kunnen analyseren en op te lossen.
Organisatorisch vermogen Het organisatorisch vermogen van een helpdeskmedewerker is een belangrijke vereiste. Medewerkers moeten bijvoorbeeld klanten kunnen begeleiden en een register kunnen bijhouden van alle inkomende telefoongesprekken. Daarnaast kunnen zij ook verantwoordelijk zijn voor het organiseren van de gedeelde bestanden. Dit heeft als doel andere werknemers niet te bemoeilijken bij zoeken en plaatsen van bepaalde data. Een vaak voorkomend probleem bij het niet georganiseerd te werk gaan is het gedwongen multi-tasken. Hierdoor loop je de kans fouten te maken die andere op lange termijn kunnen benadelen. Het stellen van prioriteiten in je takenpakket is dan ook een absolute must om een zo goed mogelijke workflow te creren.
Communicatieve vaardigheden Duidelijke en effectieve communicatieve vaardigheden zijn een harde vereiste voor een helpdeskmedewerker. Deze vaardigheden spelen een cruciale rol bij de functie van een helpdeskmedewerker. Hij of zij zou bijvoorbeeld een goede luisteraar moeten zijn om geduldig met problemen van klanten of werknemers te kunnen omgaan. Schriftelijke vaardigheden zijn eveneens een vereiste voor o.a. het schrijven van e-mails en het up-to-date houden van gegevens.
Redeneringsvermogen Een helpdeskmedewerker moet beschikken over een goed logisch redeneringsvermogen. Dit vermogen is voornamelijk bedoeld voor het bepalen van kosteneffectieve oplossingen, het oplossen en herkennen van problemen. Redeneer vaardigheden geven informatie managers de mogelijkheid om de meest praktische oplossingen te vinden voor bestaande problemen.
Leergierigheid Een helpdeskmedewerker moet in principe altijd in staat moeten om oplossingen te vinden voor problemen die klanten/medewerkers tegen het lijf lopen evenals de problemen die mogelijk in de toekomst kunnen ontstaan. Voor het inspelen op deze problemen is het nodig dat een helpdesk medewerker zichzelf blijft scholen over de technologie dat gepaard gaat met de voorkomende/verwachte problemen. Met de ontwikkeling van nieuwe technologie ontstaan er ook nieuwe problemen waarmee de helpdeskmedewerker geconfronteerd kan worden. Medewerkers kunnen zichzelf op de hoogte brengen door kennis te vergaren op het internet of boeken.
Instructie vaardigheden Helpdeskmedewerkers moeten andere medewerkers en klanten zodanig kunnen instrueren, over de oorzaken van bepaalde problemen, om problemen in de toekomst te voorkomen.
Helpdeskmedewerkers vormen de ruggengraat van de activiteiten in een bedrijf. Tevens functioneren zij als brug tussen het bedrijf en de klanten, en juist daarom is het belangrijk om uit te blinken in de bovenstaande vaardigheden.